torstai 17. marraskuuta 2022

Sosiaalisen median hyödyntäminen.

 Sosiaalisen median käyttö tapahtuman markkinoinnissa.


Tämä tehtävä on kuvitteellinen suunnitelma ravintola Höpönlöpön perhetapahtumaa varten. Tehtävässä käydään läpi, kuinka sosiaalista mediaa hyödynnetään tapahtuman suunnittelussa, markkinoinnissa ja sen aikana. Valitaan oikeat kanavat asiakasryhmien tavoittamista varten.


SYYSRIEHA RAVINTOLA HÖPÖNLÖPÖLLÄ

Ravintola Höpönlöpöllä järjestetään koko perheen syysrieha, jossa tarjolla ravintolan herkkuja, ohjattua toimintaa lapsille ja myyjäiset. Tapahtuma on ilmainen ja koko perhe on tervetullut!

Sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelmalla on tarkoitus tavoittaa valittu kohderyhmä, eli Päijät-Hämeen alueen lapsiperheet. Sosiaalisen median markkinointi on kustannustehokasta ja sitä on helppo levittää laajallekin alueelle.

Ravintola Höpönlöpön tarjoaa loistavat ruokailupuitteet lapsiperheille, mutta harva tietää sen olemassa olosta. Tämän tapahtuman avulla ravintola saa näkyvyyttä ja uusia kävijöitä, joka olisi positiivista tulevaisuutta ajatellen. Myös monet perheet etsivät ilmaista tekemistä ja uudenlaisia tapahtumia, joihin koko perhe pääsisi osallistumaan. On tärkeää tehdä julkaisuja ajoissa, kohdentaa ja jakaa sitä laajalti kohderyhmien suosimille alustoille, jotta saavutetaan paras mahdollinen näkyvyys.

KANAVAT

Asiakkaiden tavoittamista varten käyttöön valikoitui Facebook & Instagram. Näissä kanavissa on yleisestikin paljon käyttäjiä ja sisällön kohdentaminen on tehty yksinkertaiseksi. Mahdollisuus maksettuun mainontaa, jolla näkyvyyttä lisätään.

Facebook on yleisesti suosittu viestintäkanava, joka pitää sisällään useita erilaisia ominaisuuksia. Ryhmät, tapahtumasivut ja yrityssivut luovat täydellisen pohjan mainonnalle. Tämän vuoksi se valikoitui toiseksi markkinointikanavaksi. 

Facebook sisältö on visuaalista ja informatiivistä. Julkaisuja päivitetään kolme viikkoa ennen tapahtumapäivää, 2-3 kertaa viikossa. Jakelu pitää sisällään jaot ryhmiin ja tapahtumasivulle. Ryhmistä perheryhmät, kaupunkilaisten ja kuntalaisten omat paikallisryhmät & yleiset tapahtumaryhmät ovat parhaimmat.

Jakamalla aktiivisesti kohderyhmien suosimiin kanaviin, saavutetaan parhain mahdollinen näkyvyys. Myöskin arvonnoilla saadaan näkyvyyttä, sekä uusia seuraajia ravintolan profiileihin.

Instagram on videoiden ja kuvien jakamiseen paras mahdollinen alusta. Visuaalinen ilme on tärkeässä osassa. Levinneisyys Instagramissa on vaikeampi toteuttaa, koska jakamismahdollisuudet on paljon pienemmät. Maksetulla mainonnalla voidaan kuitenkin saada oma julkaisu käyttäjien etusivulle ja sitä kautta profiiliin. Yhdistämällä Facebookin ja Instagramin voidaan maksimoida haluttu tulos ja päästään tavoitteeseen.

Kanavien omat seurantasovellukset kertovat, kuinka paljon näkyvyyttä esimerkiksi tietyt julkaisut on saavuttanut. Näet myös kuinka moni on julkaisun kautta mennyt profiiliisi. Näillä ominaisuuksilla tiedetään, millaiset julkaisut ovat kannattavia ja mitkä vaativat hiomista.

Ravintolan omat profiilit saavuttavat näillä toimilla lisää näkyvyyttä ja tulevaisuuden asiakaskuntaa lisää. Kun tapahtuma on ohitse, on tärkeä panostaa ravintolan aktiiviseen päivittämiseen, eli julkaisuja tulisi myös tapahtuman jälkeen. Näin luodaan luottamusta, sekä hyvä pohja tulevaisuuden tapahtumien mainontaa varten. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti